Vasárnapi katasztrófa: a G7-en dolgoztak a tévéstábok

elektroszmogKülönös volt ez a hétvége. A szombati versenyek nagy része nagyjából rendben lezajlott, míg a vasárnapi feleresztések sok esetben nagy veszteségekkel jártak. Az okokat sokan, sok helyen keresik, s egyelőre csak sejtéseik vannak. Pedig vannak egyértelmű dolgok, amelyekre sajnos ma már figyelni kell. Igen, a technika: Németországban tartják a G7 csúcstalálkozót, amelyen a világ legfejlettebb országainak vezetői vesznek részt. Szinte biztos, hogy ez volt a sok problémát okozó versenyek hátterében.

A legrészletesebb elemzést a helyzetről a Derby Klub honlapján olvashattuk Mi történt vasárnap? címmel.

SZABADON OLVASHATÓ IKON-150Kezdjük a tényekkel. Jónak ígérkezett. Élgalambokat jelentett Biatorbágy, Rétság, Vecsés, Szentendre, Csömör és Isaszeg, 1050 méter/perc sebességgel. Jó versenynek ígérkezett. De ezután órás szünetekkel jött meg a néhány galamb. A galambok általában jó,  a nehéz időhöz képest a vártnál fittebb állapotban érkeztek. Viszont a verseny estéjén 80 % kinn aludt.

Mi lehetett az ok? Erre a kérdésre keressük egyfolytában a választ, amióta látható volt, hogy a döbelni út katasztrofális méreteket ölt. Mindent átgondoltunk, rákérdeztünk, utánajártunk, ami ilyenkor elképzelhető:

  • Az ellátás. A konvoj szombaton 10:30-kor megérkezett a feleresztési helyre, beállt, és startig meg se mozdult. A galambok előtt 19 órán keresztül egyfolytában volt víz, többszörös rátöltéssel. A start előtt este etetés. Minden a Derbynél megszokott módon zajlott, és hogy nem itt kell keresni a bajok okát, azt a megérkezett galambok állapota is igazolja.
  • A feleresztés. A feleresztésnél napos, bárányfelhős idő. A csapat 3 csoportra szakadva körözött 2 percet, majd elindultak hazafelé. Tehát a startnál a helyi körülményekkel nem volt baj.
  • Útvonal. A start pillanatában az egyenes útvonaltól 50-60 kilométerrel jobbra, Chomutov környékén zuhogott az eső. Ott nem lehetett engedni. Az eső vonulását a radaron követve látható, hogy az eső mindig legalább 1 óra távolságban maradt jobbra a galambok útvonalától. A  start utáni radaranimáció ezt igazolja. Az esővonal sehol nem állt galambjaink útjában, mellettük jobbra és mögöttük húzódott el. A feleresztési helyre a start után oldalról 1,5 óra múlva érkezett az eső. Addig már Prága körül lehettek a galambok, ahol egész nap sütött a nap. A saját dúcunkba aznap megérkezett 24 galambból egy mutatott eső nyomokat.
  • Az időjárás. Meleg nyár. Az egyenes útvonal végig napos. Az elején északi szél, Prágától 10-20 km/óra ellenszél. Melegebb, lassabb, hosszabb versenyt láttunk már sokat. Az időjárás nem okozhatott ilyen méretű problémákat.
  • Radar, G-7. Még kosarazás előtt felhívtuk a német belügyminisztériumot. A honlapunk technikai okokból szünetelt a hétvégén, de aki feliratkozott hírlevelünkre, az még feleresztés előtt olvashatta az információkat. A radarozás Bajorország és Ausztria északi részét érinti, Csehország nyugati részén enyhe, Prágától keletre semmilyen befolyása nincs. A Döbeln – Budapest útvonal Prágától keletre húzódik. Hogy mégis kihatott a sugárzás ? Vagy hogy a biztonsági szervek nem kötik mindenki orrára azt, amit tesznek, az lehet. De nem tudjuk.
  • Napkitörés. Megnéztük a NASA honlapját és a Prágában üzemelő európai megfigyelő központ adatait. Se napkitörés, se különleges geomágneses mérések. Volt egy közepes napvihar, aminek szele holnap, 9-én éri el a földet. Ezt megérezték volna a galambok a távolból. Nem valószínű, de nem kizárt.

Tovább kerestük a rendellenességeket.

  • A sofőrök mesélték, hogy hazafelé “a természet mintha meg lett volna bolondulva”. Szokatlan számban feküdtek az úton elütött vaddisznók, rókák, madarak, az útszélén futkározó vad. Az autónknak is nekirepült egy madár, és elpusztult. Mégis volt valami a levegőben? Lehet.
  • Vasárnap szokatlanul sok lengyel galamb érkezett meg galambjainkkal. Fóton, Vácot, Kistarcsán, Kerepesen, Csömörön. Lehet, hogy kereszteztük egy lengyel csapat útját ? Egyiken volt telefonszám, felhívtuk a tulajdonost. Katowicében fogadta hívásunkat. Katastrofa, katastrofa – kiabálta, ezt lengyelül is megértettük. Tört angolsággal elmondta, Magdeburgból eresztettek 4000 galambot, este nem volt 40 se otthon, neki 30-ból egy se. Mégis volt valami a levegőben? Most már inkább lehet, és jobb magyarázat hiányában ezt tartjuk legvalószínűbbnek.
  • Felvettük a kapcsolatot a lengyel szövetséggel. Katasztrofális vasárnap volt. A 200 km-nél hosszabb utakon 30–90 % hiány! Keleten több, mint nyugaton, ami a G7-es elmélet ellen szól. Később visszahívtak a lengyelek. A Tátra lábánál sok magyar galambot jelentettek!!!  Az a feltételezés is elhangzott, hogy a G7 egy dolog, de ilyenkor Oroszországból is keményen radaroznak, lokátorokkal feltérképeznek az Adriáig mindent. Ezért volt nagyobb baj keleten. Nagyon is lehet. De ezt se tudjuk.

A német galambászok katasztrófának nevezik azt, amikor a galambok örökre elvesznek, gyakran vihar, jégeső áldozataként. Karambol útnak – “verkrachter Flug” – azt, ha nagy a baj, de a következő napokban a galambok többsége hazaszállingózik.  Most már csak annyi reményünk marad, hogy galambjaink megjönnek és karambolról beszélhetünk.

Megértjük és őszintén részt veszünk a galambászok fájdalmában. Azt reméltük, hittük, hogy gondos elővigyázatossággal távol tudjuk tartani a Derbytől a katasztrófákat. Sajnos és dühítő, de teljesen nem tudjuk. Túl sok mindent nem ismerünk a galambok titkaiból. Nagyon fontos a gondosság! Mennyi baj lenne annak hiányában.

Galamb Derby Klub

u.i.

Akihez beszállt lengyel galamb, kérjük hozza el az órabontásra. Visszajuttatjuk a galambokat Lengyelországba. És megpróbáljuk visszahozni a beszállt galambjainkat.

A fenti sorokat olvasva egy évekkel ezelőtti történet jut az eszembe. A fiatalokat tréningeztük, valahonnan Győr környékéről engedtünk. Nagyon szép nyár végi, augusztusi idő volt. Kiültem a nyugágyba és vártam a galambokat. De nem jöttek. Aznap néhány darab érkezett, a következő napokban is előkerült egy pár darab, de nagy volt a veszteség.

műholdas tévéközvetítésA repülés vonalán tökéletes körülmények voltak: sem eső, sem szél, sem más akadályozó tényező.

A magyarázatra hamar ráleltünk: azon a hétvégén volt a Forma-1-es magyar nagydíj. A Hungaroring tele volt tévéstábokkal, amelyek a műholdakon keresztül közvetítették a sporteseményt. Az ország felett gyakorlatilag elektronikus szmogfelhő volt, éppen ugyanúgy, mint most Németország felett. Mert ma már nem hangzik hihetetlenül, hogy azt a néhány embert ott a G7-es konferenciaközpontban úgy védték, ahogy csak lehetett. Minden eszközzel. Főleg az amerikaiak, akik még saját szövetségeseiket is lehallgatják, s az európai országok ehhez jóképet vágnak. De ez legyen a politikusok baja…

Ami minket, galambászokat illet, ki kell jelentenünk: a jövőben nem csak az időjárási előrejelzéseket, a napkitöréseket kell előrejeleznünk és figyelnünk, hanem tudomásul kell vennünk, hogy ha bárhol, a starthelyek legalább 100-500 kilométeres körzetében olyan rendezvényre kerül sor, ahol a jelek szerint sok száz tévéstáb dolgozik és a titkosszolgálatok is erősen jelen vannak, nem szabad versenyt rendeznünk.

Ama bizonyos győri feleresztés kudarca után évekig a Forma-1 magyar hétvégéjén nem rendeztünk sem edzőutat, sem versenyt. Később, amikor eltolódott az időpont, ezen a szabályon enyhítettünk. (Furucz Zoltán)

Hőségriasztás van érvényben, figyeljünk a startoknál!
Postagalambász utánpótlásnevelés: kiket és hogyan?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*